به گزارش روابط عمومی و امور استان ها ستاد اقامه نماز در گزارشی خبرنگار کتاب شبستان عنوان نمود :  اثر حاضربا یک مقدمه و شش فصل به مباحثی چون اهمیت و جایگاه نماز در قرآن و روایات ، نماز به منزله سر برای اسلام ، نماز به منزله ستون برای خیمه اسلام ، نقش والدین در ترغیب فرزندان به نماز ، راههای فراهم کردن زمینه مناسب ، اصول هدایت و راهنمایی فرزندان به نماز ، روش ها و راهکارهای عام در دعوت به نماز ، روش ها و راهکارهای خاص در دعوت به نماز ، موانع گرایش و پایبندی فرزندان به نماز و… می پردازد.

در بخشی از مقدمه این اثر می خوانیم: نماز عبادتی مهم و از ارکان پنج گانه دین اسلام است.نماز از چنان اهمیتی برخوردار است که قبول یا رد شدن دیگر اعمال به آن بستگی دارد. نماز ستون و خیمه دین، راس اسلام و صورت و ویترین دین است. به همین جهت، در آموزه های دینی بر اقامه نماز بسیار تاکید شده. خداوند متعال یکی از ویژگی های حکومت مومنان را اقامه نماز می داند؛ ” الذین ان مکناهم فی الارض اقامو الصلاه”.

نظام جمهوری اسلامی که ثمره و نتیجه تلاش ها و مجاهدت ها ی طاقت فرسا و طولانی مومنان به رهبری امام خمینی (ق) و پس از وی به رهبری پرورش یافته وی ، مقام معظم رهبری است، یکی از دلمشولی هایش اقامه نماز در جامعه اسلامی ایران است. این دغدغه در قالب سازمانی اش منجر به شکل گیری ستاد اقامه نمازشده است.

از طرفی یکی از یکی از راهکارهای اقامه نماز در جامعه و بسط و گسترش آن، توانمند کردن خانواده ها در امر اقامه و آموزش نماز است. این راهکار، البته، برگرفته از متون دینی است؛ زیرا در آموزه های دینی در روایات متعددی بر ماموریت والدین در امر آموزش نماز به فرزندان بسیار تاکید شده است. از آنجا توانمندی خانواده ها مشروط به آموزش آنهاست و آموزش نیز نیازمند متن است، این متن به منظور تبیین و توضیح اصول و شیوه های آموزش نماز به فرزندان فراهم آمده است. …

در فصل اول این کتاب اهمیت و جایگاه ، آثار و برکات اقامه نماز و از طرفی جایگاه خانواده در اسلام و نقش آن در امر آموزش و اقامه نماز بیان شده است.

نویسنده در فصل دوم نقش والدین در ترغیب فرزندان به نماز ، شامل نقش زمینه سازی ، الگویی ، آموزشی ، نظارتی و مراقبتی را توضیح داده است.

فصل سوم کتاب به اصول هدایت و راهنمایی فرزندان به نماز و فصل چهارم به روش ها وراهکارهای عام در دعوت به نماز، اختصاص یافته است.

فصل پنجم روش ها و راهکارهای خاص دعوت به نماز بررسی شده است. در این فصل روش های ویژه دوره پیش از دبستان و دوره دبیرستان به صورت جداگانه بیان شده است .

فصل ششم به موانع گرایش و پایبندی فرزندان به نماز پرداخته است.

در قسمت هایی از متن این کتاب می خوانیم:

نماز به منزله ستون خیمه انسان

در روایتی از پیامبر گرامی اسلام(ع) آمده است ” الصلاه عمود دینکم” در این حدیث دین اسلام به خیمه تشبیه شده است. خیمه بر ستونش استوار ، به گونه ای که اگر ستون آن استوار و محکم باشد ، خیمه نیز محکم و پا بر جا خواهد بود و اگر ستونش لزان و سست باشد، خیمه نیز لرزان شده با اندک حرکت و نسیمی به لرزه می آید و از میان می رود . دینداری مسلمانان نیز بر نمازش استوار است. مسلمانان اگر به نمازش پایبند باشد و در ادای نماز محکم و استوار باشد، دین او نیز محکم و استوار خواهد بود و در غیر این صورت ، لرزان و ضعیف و کم رمق.

پرورش عادت های مناسب با نماز

برخی از عادت ها که متاسفانه در جامعه رواج پیدا کرده است چندان با پایبندی به نماز تناسب ندارد. عادت به تماشای تلویزیون تا نیمه های شب ، صرف شام سنگین، دیر خوابیدن در شب و دیر بیدار شدندر صبح ، تماشای فیلم های نامناسب و تنبلی، با تقید به نماز به ویژه نماز صبح در تعارض است. بنابراین، اگر والدین از همان ابتدا فرزندانشان را به گونه ای تربیت کنند که شام سبک بخورند و به موقع بخوابند ، بامدادان از خواب بخیزند و تا دیر وقت به تماشای تلویزیون مشغول نباشند، زمینه مساعدی برای هدایت فرزندان به نماز فراهم کرده اند.

شرایط تشویق و تنبیه در نماز

تشویق و تنبیه در هدایت فرزندان به نماز در صورتی موثر وکارآمد است که با رعایت شرایط آن اعمال گردد . در غیر این صورت ، نه تنها مفید نیست؛ بلکه می تواند ما را از هدف دور کند. که البته دارای شرایط بخصوصی است که تقدم تشویق بر تنبیه ، تشویق و تنبیه رفتار ، تناسب با عمل ، به هنگام بودن ، روشن بودن دلیل می تواند از شرایط این مهم باشد.

استفاده از ابزارهای مناسب برای آموزش نماز

استفاده از ابزارهایی چون فیلم ، اسلاید، عکس، نقاشی، و کتاب های مصور در تسهیل روند یادگیری بسیار موثر است. به خصوص اگر این فیلم ها جذابیت خاصی برای کودک داشته باشد؛همچون استفاده از فیلم انیمیشنی . در اینجا اشاره به این نکته ضروری است که در آموزش تلفظ صحیح اذکار نماز ، بدون استفاده از ابزار مناسب کار بسیار سخت است؛ لذا استفاده از این ابزارلازم به نظر می رسد.